ژست بشردوستانه آمریکا یا اعتیادش به تحریم، کدام را باور کنیم؟

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، در حالی که وزیر خارجه آمریکا باز هم مدعی پیشنهاد یاری به ایران برای مبارزه با کرونا است که دولتش در این روزها به شیوه های مختلف، از اعمال فشار حداکثری به ایران فروگذار نکرده است.

ژست بشردوستانه آمریکا یا اعتیادش به تحریم، کدام را باور کنیم؟

به گزارش گروه سیاست خارجی وبلاگ تجهیزات الکترونیک، در حالی که این روزها آمریکا از یک سو اعلام می نماید که به ایران برای مبارزه با کرونا پیشنهاد یاری داده، از سوی دیگر همه عزمش را جزم نموده تا مانع از اعطای وام توسط صندوق بین المللی پول به ایران گردد و همچنین گفته که تضمین هایی دریافت نموده که دارایی های بلوکه شده ایران در لوکزامبورگ به ایران بازنگردد. علاوه بر این و در ادامه سیاست اعمال فشار حداکثری بر ایران، باز هم وزیر خارجه این کشور بر تداوم تحریم ها علیه ایران تاکید نموده است.

به همین دلیل، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه 26 فروردین ماه در مصاحبه ای بار دیگر از عدم اعطای وام توسط صندوق بین المللی پول به ایران حمایت کرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره شیوع کرونا در ایران گفت: یکی از دلایل مستقیم مرگ و میرهایی که در آنجا اتفاق خواهد افتاد، عدم سرمایه گذاری رژیم در نظام سلامت و در عوض سرمایه گذاری بر روی حزب الله و عملیات های تروریستی در سراسر جهان است.

پامپئو با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول گفت: الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده ای نخواهد داشت.(اینجا بخوانید)

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز 22 اسفندماه خاطرنشان کرد که در نامه ای به رئیس صندوق بین المللی پول خواهان تسهیلات 5 میلیارد دلاری از طرح 50 میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده و خاطرنشان کرد: پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز آدینه 16 اسفند ماه، نامه ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین المللی پول، نوشته و خاطرنشان کردم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء، از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پر قدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواهان بهره مندی ازتسهیلات تأمین اقتصادی سریع،RFI درحدود 5 میلیارد دلار می باشیم.

در حالی که دولت آمریکا در جهت دسترسی ایران به وام صندوق بین المللی پول سنگ اندازی نموده و از عدم اعطای وام حمایت می نماید و کماکان بر طبل تحریم ها علیه ایران کوبیده و در این مدت هم باز تحریم هایی را علیه ایران اعمال نموده، از سوی دیگر در ژستی بشردوستانه مدعی یاری به ایران شده است. به همین دلیل مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد ایران پیشنهاد یاری آمریکا در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا را رد نموده است. او همچنین مدعی شد که هیچ یک از تحریم ها مانع دستیابی ایران به یاری های بشردوستانه نیست. (جزییات بیشتر)

البته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه 25 فروردین ماه به این ژست های بشردوستانه آمریکایی ها واکنش نشان داد و گفت که ایران به صدقه آمریکا احتیاج ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین باز در تناقضی آشکار، روز سه شنبه 19 فروردین ماه ضمن تکرار ادعاها خواهان تغییر رفتار ایران شد و گفت که تحریم ها علیه این کشور ادامه خواهد یافت.(بیشتر بخوانید)

باز هم کارشکنی دولتمردان کاخ سفید

از سوی دیگر، در حالی که چند روز پیش رسانه ها گزارش دادند دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا مبنی بر انتقال 1.6 میلیارد دلار از دارایی های ایران به نفع گروه موسوم به قربانیان حملات 11 سپتامبر را رد نموده، وبگاه واشنگتن فری بیکن به نقل از مقام های ارشد دولت ترامپ گزارش داد که ایالات متحده تضمین هایی دریافت نموده مبنی بر اینکه این وجوه کماکان مصادره خواهند بود و در مقطع فعلی به ایران انتقال داده نخواهند شد.

مقام های ارشد وزارت خارجه آمریکا هم گفته اند در کوششند مانع هرگونه اقدام برای انتقال این پول به ایران شوند.

علاوه بر این واشنگتن مدعی است که تحریم های آمریکا بر بخش پزشکی ایران تاثیرگذار نیست و این در حالی است که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت شرکت های بین المللی از بیم تحریم ها حتی در انجام معاملات قانونی با ایران نیز محتاط عمل می نمایند.

در همین زمینه نیز، ریچارد نفیو، یکی از معماران شبکه تحریم های ضد ایرانی در مصاحبه ای ادعاهای مقام های فعلی دولت آمریکا مبنی بر اینکه مبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران مشمول تحریم نمی شوند را به چالش کشید و گفت: قواعد پیچیده ای در کارند و شرکت هایی که [قوانین تحریم ها] را نقض نمایند با جرایم سنگین روبرو خواهند شد.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم فروردین ماه در اظهاراتی با بیان اینکه آمریکایی ها فقط ادعا دارند که غذا و دارو و محصولات کشاورزی و بهداشتی شامل تحریم نیست، گفت: دولت آمریکا باید این ادعا را در عمل ثابت کند.

براساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 15 فروردین طی اظهاراتی گفت: ضربه بسیار سختی به اقتصاد و ارتش ایران وارد شده است و از ویروس کرونا نیز بسیار آسیب دیدند. جمهوری اسلامی درخواستی برای کاهش تحریم ها مطرح ننموده تا اجازه داده گردد تجهیزات پزشکی به این کشور ارسال گردد.

ترامپ در ادامه مطرح کرد: هیچ مانعی برای ملاقات با ایرانی ها در راستای حل موضوع تحریم ها ندارم. اگر احتیاجمند یاری هستند توانایی پزشکی برای یاری به آنها را داریم.

به خیر آمریکایی ها امیدی نیست٬ شر نرسانند

در واکنش به این اظهارات سید عباس موسوی 18 فروردین ماه در نشستی خبری گفت: ایران به زبان های مختلف درخواست خود را مطرح نموده، ولی با خوی زورگویی آمریکا همه این درخواست ها و اظهارات رسمی نادیده گرفته شده و دنبال بهانه جویی جدید هستند. دولت و ملت ایران اعتمادی به این حرف ها ندارند و انتظار یاریی از آنها نداریم. به خیرشان امیدی نداریم، شر نرسانند.

بدنامی آمریکا در یاد مردم ایران می ماند

به همین دلیل نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه 25 فروردین در پیامی در توئیتر نوشت: با وجود تحریم های آمریکا، ایران به لطف منابع انسانی و علمی خود، پیشرفت چشمگیری در مبارزه با همه گیری (کرونا) داشت. کووید 19 فرصتی برای آمریکا بود تا اعتیاد خود به تحریم ها را ترک کند. در واقع آمریکا با بدنامی در یاد مردم ما باقی خواهد ماند.(اینجا بخوانید)

تاثیر تحریم های آمریکا بر فرایند مبارزه ایران با کرونا مورد اذعان دیگر کشورها نیز قرار گرفته است در این خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توضیح داد که شرایط سخت ایران در مبارزه با ویروس کرونا نتیجه تحریم های ایالات متحده آمریکا است و خواهان لغو این تحریم ها شد.

علیرغم اینکه در این مدت هشت کشور از جمله ایران در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواهان لغو تحریم ها علیه ایران شدند ولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشتم فروردین ماه با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری، بار دیگر تٔاکید کرد که هیچ تغییر یا کاهشی در تحریم آمریکا علیه ایران وجود ندارد.

وزارت خزانه داری آمریکا نیز یک روز قبل یعنی هفتم فروردین ماه از اعمال تحریم های جدید علیه افراد و نهادهای مرتبط با ایران از جمله ستاد بازسازی عتبات عالیات اطلاع داد.

عملیات تبلیغاتی دولتمردان آمریکایی/ با ادبیات بشردوستانه می خواهند سر مردم ایران کلاه بگذارند

فواد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا در تبادل نظر با خبرنگار سیاست خارجی وبلاگ تجهیزات الکترونیک گفت: اگر ادعای یاری دارند باید به مردم خودشان یاری نمایند.اگر آمریکا می خواهد یاری کند جلوی وام صندوق بین المللی پول به ایران را نگیرد و اگر می خواهد یاری کند در حالی که تعدادی از سناتورها و نمایندگان آمریکایی خواهان لغو تحریم ها شده اند٬تحریم ها علیه ایران را بردارد.

ایزدی طرح ادعای یاری از سوی آمریکا و کوشش برای ممانعت از اعطای وام صندوق بین المللی پول از یک طرف و تمدید تحریم ها را نشانگر تناقض در رفتار آمریکایی ها و حاکی از عملیات روانی و تبلیغاتی دولتمردان این کشور خواند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی ها و دولت ترامپ دنبال سرنگونی ایران بوده و این موضوع همیشه دغدغه آنها بوده است، گفت: در حال حاضر بعضی طراحی هایشان با مشکل روبرو شده و همانطور که در آبان به دنبال بهره گیری از بعضی اغتشاشات بودند، منتظر بودند در اسفند و اردیبهشت نیز چنین اغتشاشاتی رخ دهد، ولی الان با توجه به شیوع کرونا، برگزاری تجمع مشکل است و از سوی دیگر عملکرد ایران از عملکرد خودشان در مبارزه با کرونا بهتر بوده است.در نیویورک با جمعیت 18 میلیون نفری در مقایسه با ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، تعداد جانباختگان و مبتلایان بسیار بیشتر از ایران است.

به گفته فواد ایزدی آمریکایی ها با ادعای یاری و با استفاده از ادبیات بشردوستانه می خواهند سر مردم ایران را کلاه بگذارند، ولی به این راحتی نمی گردد سر مردم ایران را کلاه گذاشت.

در همین خصوص نیز، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران 18 فروردین ماه در پاسخ به سوالی با بیان اینکه هیچ درخواستی برای ارسال یاری های پزشکی و درمانی از آمریکا نداشته و نخواهیم داشت٬ گفت: ما از سردمداران آمریکا درخواست یاری نداریم. آنچه شاهد بودیم آنها می خواستند از این فرصت استفاده نمایند و ایران پای میز مذاکره بیاید.

وی ادامه داد: اگر منظورشان این باشد که ما درخواست رسمی برای برطرف تحریم ها نداشتیم٬ اقداماتی که ایران انجام داده و درخواست های مقامات ما از سازمان ها و دبیرکل سازمان ملل٬ رای موقت دیوان بین المللی دادگستری همه نشانگر آن است که ایران تحریم های آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و خواهان برچیدن این تحریم هاست.

منبع: خبرگزاری فارس

به "ژست بشردوستانه آمریکا یا اعتیادش به تحریم، کدام را باور کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژست بشردوستانه آمریکا یا اعتیادش به تحریم، کدام را باور کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید