گزارش خبرنگاران از کش و قوس های برپایی آیینی 200 ساله در کاشمر

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، خبرنگاران/خراسان رضوی دسته بنی اسد، آیینی است که با 200 سال قدمت همه ساله توسط هیئت مذهبی روستای فدافن در عصر روز 12 محرم در کاشمر برگزار می گردد. این آیینی که در سال 91 در هفتمین جلسه اجلاس سراسری شورای ثبت کشور جهت قرار دریافت در فهرست آثار معنوی کشور مطرح شد و به ثبت رسید.

گزارش خبرنگاران از کش و قوس های برپایی آیینی 200 ساله در کاشمر

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، در واقع این مراسم جزئی از میراث فرهنگی کاشمر به حساب می آید که حداقل در سطح استان خراسان رضوی کم نظیر است و قابلیت پرداختن به آن در بحث گردشگری مذهبی کاملا وجود دارد.

در کاشمر، بعدازظهر 12 محرم همه هیئت های عزاداری از روستای فدافن با عنوان دسته بنی اسد به سمت شهر کاشمر حرکت می نمایند و با حرکت در سطح شهر به سمت باغمزار امامزاده سیدحمزه(ع) به راه می افتند.

در این مراسم، آئین های مختلفی از جمله نخل گردانی به نمایش گذاشته می شود و عده ای بیل به دست، به نشانه مردان قبیله بنی اسد که جهت دفن پیکرهای مطهر شهدا به کربلا آمده بودند در بین جمعیت دیده می شوند.

اما با تمامی این مسائل و با وجود 200 سال قدمتی که دسته بنی اسد در روستای فدافن دارد که امسال با مصوبه شورای تامین که ریاست آن را فرماندار کاشمر برعهده دارد با ارسال نامه ای محرمانه به شماره 29 / م به تاریخ 22 مهرماه 95، خطاب به ریاست شورای اسلامی و مسئول حسینیه حیدری روستای فدافن خواسته شده از برگزاری این آیین خودداری نمایند و این نامه در حالی ارسال شده که مردم و رییس شورای روستا و حتی بخشدار مرکزی کاشمر مخالف آن بوده اند.

جلوگیری از حرکت دسته بنی اسد، خواباندن علم امام حسین(ع) است

در همین رابطه رییس شورای روستای فدافن، حمید خزایی در گفت وگو با وبلاگ تجهیزات الکترونیک با بیان این که از ماه ها قبل جهت برگزاری هر چه باشکوهتر برگزار گردیدن آیین دسته بنی اسد که قدمتی بیش از 200 سال دارد، اقداماتی لازم صورت گرفته به گونه ای که حتی آخرین جلسه هماهنگی در روز گذشته برگزار گردیده است، گفت: متاسفانه پس از مراجعه به فرمانداری بخشدار مرکزی کاشمر نامه ای را مبنی بر مصوبه شورای تامین ابلاغ شد که در آن با برگزاری این مراسم آیینی و مذهبی مخالفت شده بود.

وی اضافه کرد: در این نامه آمده است، پیرو هماهنگی به عمل آمده و بند سه مصوبات کمیته هماهنگی کاروان های عزاداری مورخ 17 مهرماه 95، با ورود کاروان روستای فدافن تحت عنوان کاروان بنی اسد در قالب خودروهای سنگین و آلات و ادوات مربوطه با توجه به مسائل ترافیکی و امنیتی موافقت نشد و مقرر شد، فعالیت کاروان نمایشی به هیئت عزاداری روستای فدافن تغییر و هیئت موصوف در قالب سینه زنی و زنجیر زنی بدون علائم غیرضروری و با هماهنگی نیروی انتظامی به فعالیت بپردازند.

خزایی با اشاره به این که هرچند، نام دسته بنی اسد در تاریخ آمده که این قبیله پیکر کشته شدگان واقعه عاشورا در سال 61 هجری قمری را دفن نموده اند، اما مسوولان می خواهند کاروان دسته بنی اسد راه اندازی نشود و تنها در قالب دسته جات سینه زنی باشد، گفت: مسئولان باید بدانند که اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی شود به آن دسته بنی اسد گفت.

رییس هیئت امناء دسته بنی اسد روستای فدافن با اعلام این که سینه زنی مربوط به ایام محرم است و دسته بنی اسد، آیین خاص خود را در 12 محرم دارد، مطرح کرد: اگر مسئله ای در مورد نحوه برگزاری وجود دارد مسئولان بگویند تا اصلاح کنیم، اما نمی توانند بگویند مراسم کاروان بنی اسد برگزار نشود.

خزایی با بیان این که این آیین سال هاست از روستای فدافن شروع و با ورود به کاشمر در آرامگاه شهید مدرس و یا به امامزاده سید حمزه(ع) ختم می شود و هیچ گاه با مسئله ای برخورد ننموده است، توضیح داد: تنها سالی که مراسم دسته بنی اسد برگزار نشد، مربوط به سال گذشته و آن هم به خاطر کوتاهی بعضی از مسئولان و نهادهای مربوطه بود، اما به خاطر این که برای آن ها مسئله ای پیش نیاید، عنوان شد به خاطر عدم آمادگی خود مسئولان هیئت بوده و در صورتی که سال گذشته هم مسئولان اجازه برگزاری مراسم را ندادند.

وی جلوگیری از حرکت دسته بنی اسد به دلیل مسائل مطرح شده را به هیچ عنوان قابل توجیه ندانست و از وبلاگ تجهیزات الکترونیک خواست از این اجحافی که در حق تمامی شهروندان می شود جلوگیری نمایند.

رییس شورای روستای فدافن اظهار کرد: نمی دانم چرا مسئولان مسائل ترافیکی و امنیتی را تنها برای روستای فدافن مطرح می نمایند در صورتی که روز گذشته در مراسم شام غریبان به همراه چندین تریلی با آن ازدحام جمعیت به مدت بیش از سه ساعت در شهر کاشمر برگزار گردید و مسئولان هیچ گونه احساس ناامنی و ترافیکی احساس نکردند، اما وقتی می خواهد دسته بنی اسد در روز و آن هم به مدت بسیار اندک برگزار شود و هزاران مشکل را احساس می نمایند.

خزایی این اقدام مسئولان را ظلم در حق روستاییان و مردم دانست و گفت: اگر حرکت تریلی و برپایی این گونه مراسم ها در داخل شهر مشکل ایجاد می نماید، نباید به هیچ هیئتی اجازه حرکت بدهند.

وی با بیان این که در چند روز گذشته، جلسه ای در فرمانداری در جهت برگزاری مراسمی در یکی از روستاهای دیگر برگزار گردید که با همان مراسم نیز مخالفت شد، اعلام نمود: متاسفانه مسئولان ما را فقط در زمان انتخابات و راهپیمایی ها اکرام می نمایند و وقتی می خواهیم چنین مراسم هایی، آن هم آیین مذهبی و در جهت ترویج شعائر دینی برپا کنیم، مخالفت می شود.

رییس شورای روستای فدافن با اشاره به این که اگر قرار باشد تنها در قالب دسته سینه زنی مراسم برگزار شود، امروز همزمان با 12 محرم آیین مذهبی دسته بنی اسد، به دلیل مخالفت مسئولان برگزار نخواهد شد، مطرح کرد: هیئت فدافن به دسته بنی اسد معروف است، اما نمی دانم مسئولان با این اقدامات که تا به امروز سابقه نداشته به دنبال چه هستند.

رییس هیئت امناء دسته بنی اسد روستای فدافن با بیان اینکه مسئولان نباید با برگزاری سنت های مذهبی مخالفت داشته باشند، توضیح داد: از چند روز، مانده به برگزاری این مراسم از بیشتر شهرهای کشور تماس می گیرند و در جهت حضور در این مراسم، اعلام آمادگی می نمایند، اما در مقابل نمی دانیم امسال جواب مردم را چه بدهیم.

وی اظهار کرد: با وجود این که در سال 84 آیین دسته بنی اسد به عنوان تنها نماینده خراسان در جشنواره کشوری مقام اول را کسب نموده است، اما این که حال بخواهند از برگزاری آن جلوگیری نمایند، تنها خصومتی بیش نیست، و در مقابل، از مردم تقاضا داریم، از مسئولان سوال نمایند، که چرا چنین بلایی را بر سر مراسم مذهبی دسته بنی اسد می آوردند؟

خزایی دلایل مطرح شده از سوی مسئولان را قانع نماینده ندانست و اضافه کرد: اگر مسئولان شورای تامین، تنها یک دلیل قانع نماینده برای ما بیاورند خود ما نیز راضی به برگزاری چنین مراسمی نیستیم، اما مسئولان هیچ پاسخی که بخواهد قانع نماینده باشد، نداده اند.

وی ادامه داد: در سوم محرم جلسه ای برای برگزاری آیین مذهبی با حضور مسئولین هیئت شاهزاده قاسم در شهر کاشمر که اقدام به برگزاری شام غریبان می نماید و با حضور مسئولان برگزاری دسته بنی اسد در روستای فدافن در فرمانداری برگزار گردید، اما به آنها تاییدیه برگزاری مراسم داده شد اما به ما که روستایی بودیم، اجازه برگزاری مراسم داده نشد و تقاضا داشتند، این مراسم در خود روستا برگزار شود و از آمدن به شهر کاشمر خودداری کنیم.

رییس شورای روستای فدافن گفت: تعجب من بر این است که چرا وقتی همه تاکید بر برگزاری مراسم های مذهبی به صورت سنتی دارند، اما مسئولان این شهر، با اجرای آن مخالف هستند.

وی با بیان این که آیین نخل گردانی روستای فدافن به شماره 826 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، مطرح کرد: مراسم دسته بنی اسد یک مراسم عادی نیست که مسئولان به یک باره، بخواهند از برگزاری آن جلوگیری نمایند.

خزایی گفت: بعضی مسئولان در جهت جلوگیری از برگزاری دسته بنی اسد تهمت هایی را زده اند که نه تنها شایسته مردم این روستا و مردمی که چشم انتظار برپایی این مراسم حزن انگیز هستند نیست، بلکه توهین به شعور مردم است.

نمی دانیم دلایل شورای تامین در این موضوع چه بوده است

محمد نظام آبادی، رییس اداره میراث فرهنگی کاشمر نیز در گفت وگو با وبلاگ تجهیزات الکترونیک با بیان این که آیین نخل گردانی روستای فدافن در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این آیین قدمتی بیش از 150 ساله دارد.

وی با اشاره به این که اهالی روستای فدافن آیین نخل گردانی را می توانند برگزار نمایند و مسئله ای برای برگزاری آن نیست، اظهار کرد: باید دید دلیل شورای تامین و ترافیک چه بوده که مانع برگزاری این آیین شده است.

نظام آبادی با بیان اینکه باید در این خصوص جلسه ای برگزار شود، توضیح داد: باید با هماهنگی مسئولان، تدابیری اتخاذ شود که آیین نخل گردانی که جزئی از دسته بنی اسد است با کمترین مشکل برگزار شود.

اما محمدرضا دهباشی بخشدار مرکزی کاشمر نیز به وبلاگ تجهیزات الکترونیک گفت: هرچند من تنها مامور ابلاغ مصوبه شورای تامین بوده ام اما مخالف این مصوبه هستم.

وی مطرح کرد: در امسال به دلیل مصوبه شورای تامین که در آن مسائل امنیتی و ترافیکی قید شده، خواسته شد حواشی مراسم دسته بنی اسد کمتر شده و از برداشتن نخل و تریلی خودداری شود.

دهباشی با اشاره به این که مسئولان معتقدند اینها خرافات است که به مسائل مذهبی اضافه شده و باید از حرکت آن ها جلوگیری و تنها در قالب سینه زنی و زنجیر زنی حرکت نمایند، گفت: این صبحت ها در مورد خرافات، در حالی زده شده که این آیین در تهران اجرا و آیین نخل گردانی ثبت میراث معنوی کشور شده است.

بخشدار مرکزی کاشمر با بیان این که نظر مسئولان امنیتی کاشمر بر این است که، آیین دسته بنی اسد همانند گذشته نباید برگزار شود و تنها باید به صورت دسته جات سینه زنی باشد، اما مسئولان برگزاری این آیین موافقت ننموده اند، اضافه کرد: این امکان وجود ندارد که در مورد برگزاری مراسم مذهبی به مردم سخت گیری کرد.

وی با اعلام این که در بعضی مکان ها، مطرح شده دسته بنی اسد با بیل و کلنگ وارد شهر می شود، در صورتی که این گونه نیست، اضافه کرد: تصمیم گیری در مورد عدم برگزاری مراسم دسته بنی اسد از حوزه اختیارات بخشداری خارج شده و بستگی به نظر شورای تامین دارد.

بخشدار مرکزی کاشمر با اشاره به این که هرچند خود من مخالف برگزاری آیین نیستم اما مصوبه شورای تامین لازم الاجراست، مطرح کرد: در کوشش هستیم با برگزاری جلسه ای به گونه ای به توافق برسیم که هم دغدغه مسئولان امنیتی شهرستان برطرف شود و هم مراسم دسته بنی اسد برگزار شود.

وی با بیان این که معتقدیم دسته بنی اسد در زمان امام حسین(ع) حضور داشته و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان داده اند، اما بعضی معتقدند خرافه ای بیش نیست، گفت: متاسفانه سه سال متوالی است که در جهت برگزاری این مراسم با چنین مسائلی روبرو هستیم.

دهباشی با اعلام این که سال قبل هم شورای تامین مخالف برگزاری این مراسم بود، اضافه کرد: در مسائل فرهنگی نمی توان به یک باره فرهنگ مردم را تغییر داد و این اقدام باید با یک شیب ملایم صورت گیرد.

وی با اشاره به این که اگر قرار است از برگزاری این مراسم جلوگیری کنیم، باید دلایل قانع نماینده ای وجود داشته باشد، اظهار کرد: موضوع مسائل امنیتی بحثی مجزاست، اما دلایل عدم برگزاری مراسم به دلیل مسائل ترافیکی قانع نماینده نیست.

بخشدار مرکزی کاشمر با بیان این که حجم دسته بنی اسد بسیار کمتر از مراسم شام غریبانی است که دو روز گذشته در کاشمر برگزار گردید، اعلام نمود: بدون شک جلوگیری از برگزاری آیین دسته بنی اسد به مصلحت هیچ کسی نخواهد بود.

دهباشی گفت: اگر موضوع مسائل امنیتی بخواهد مطرح باشد به سایر مراسم های این چنینی هم نباید مجوز داده شود و مطمئن هستم نیروی انتظامی مسئله ای در برطرف مسائل ترافیکی جهت برپایی این مراسم ندارد.

بخشدار مرکزی کاشمر با تاکید بر این که مسئولان با برگزاری مراسم در خود روستا مسئله ای ندارند، هرچند نظر من این است که اگر موضوع بر سر مسائل امنیتی است، روستا و شهر تفاوتی ندارد، اعلام نمود: برخوردهای مسئولان باید با همه به یک گونه باشد، که باز هم اولویت با نظر شورای تامین است.

آیین 200 ساله دسته بنی اسد، با همه مسائل و حواشی که امسال هم همانند سال گذشته به همراه داشت و قرار بود امروز، 23مهرماه در جلسه ای با حضور معتمدین، بخشدار مرکزی و فرماندار کاشمر، برگزاری آن نهایی شود، در شب گذشته این جلسه برگزار گردید.

خاتمه بعد از همه کش و قوس های فراوانِ این آیین مذهبی و دیرینه، امروز، ساعت 14 بعدازظهر طبق سال های گذشته با حضور خیل کثیری از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و حرکت به سمت باغمزار امامزاده سیدحمزه(ع) برگزار خواهد شد.

گزارش از محمدجواد افتخاری، خبرنگار وبلاگ تجهیزات الکترونیک- منطقه خراسان

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گزارش خبرنگاران از کش و قوس های برپایی آیینی 200 ساله در کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران از کش و قوس های برپایی آیینی 200 ساله در کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید