شعر و ادبیات فارسی مهم ترین مولفه هویت ماست

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک ، مراسم اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی شعر فجر، عصر امروز (چهارشنبه 4 اسفندماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اهل قلم و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار گردید.

شعر و ادبیات فارسی مهم ترین مولفه هویت ماست

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ایام ماه رجب و اعیاد این ماه ابراز خوشحالی کرد که در جمع فرزانگان، نخبگان و علاقه مندان شعر و ادبیات ایران است و گفت: دوست داشتم فرصت بیشتری بود تا بخشی از علایق و برنامه های گسترده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای رونق مجدد شعر و ادبیات بیان کنم.

اسماعیلی مطرح کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مقوله شعر و زبان فارسی به گونه ای دیگر توجه می گردد. ما وظیفه ترویج، توسعه و حمایت در تمام حوزه های فرهنگی و هنری را داریم ولی درباره شعر و ادبیات، داستان فرق دارد؛ چرا که شعر و ادبیات فارسی مهم ترین مولفه هویت ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در تاریخ پرفراز و نشیب ایران پس از ورود اسلام عزیز مردم ایران با جان و دل اسلام را پذیرفتند گفت: مردم ایران اسلام را پذیرفتند و در عین حال ضمن برخورداری از آموزه های اسلامی با دانش و تجربه و فرهیختگی ایران در قرن چهارم و پنجم به درخشش زبان فارسی دست یافتند و ادبیات فارسی به وسیله رودکی احیا شد و توسعه یافت و این بازیابی در اشعار فردوسی کامل تر اتفاق افتاد و ایرانیان در عین تدیّن و پایبندی به اسلام و علاقه به اهل بیت (ع) شعر و زبان ادبیات را به فارسی برگزیدند و بزرگان زیادی از قرن 5 و 6 تا امروز درخشیدند.

وی اضافه کرد: در دوره صفوی که اولین دولت ایرانی پس از اسلام بود با وجود اینکه از آذربایجان برخاسته بود زبان دولت فارسی بود و نهضت ترجمه عربی به فارسی و دوره نو تمدن مدنی شیعی شکل گرفت که زبان فارسی از نمادهای ادبیات ما تقویت شد که نشان می دهد زبان فارسی زبان مشترک همه ایرانیان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با اینکه گونه های مختلف گویشی از ترک و عرب و لهجه های مختلف داریم که به آن ها افتخار می کنیم ولی زبان فارسی ارزش خود را نشان داده و در دوره قاجار نیز با اینکه حکام آن ترک بودند سلاطین قاجار اشعار نقض فارسی می سرودند و زبان فارسی مؤلفه مهم هویت ما بوده است.

وی اضافه کرد: آنچه زبان فارسی را قوام داده بیان آن در شعر بوده و شعرای ما همیشه در زمره حکیمان، فلاسفه و عرفای بزرگ بوده اند.

وی بعلاوه به اشعار امام راحل اشاره نمود و گفت : امام راحل با اشعار بلندمرتبه خود در قله حکمت، عرفان، فقه و تفسیر ایستاده و با زبان شیوا آغاز به سرودن اشعار بلندی کردند که دیوانی از ایشان به جای مانده است. بخش مهمی از اشعار در جوانی و میانسالی از بین رفته ولی همه بی نظیر است و می توان این بی نظیری را در یکی از آخرین اشعارشان در اسفند 67 دید که فرمودند غم مخور ایام هجران رو به خاتمه می رود. آمیختگی شعر و ادبیات با تمام جهات فزونی ما در حوزه های مختلف جایگاهش را در غنای هویت ما نشان می دهد.

وی توضیح داد: امروز در وزارت ارشاد وظیفه ما ترویج این معناست و کسی فکر نکند وقتی از شعر فارسی می گوییم به معنی کم توجهی به گویش های دیگر است و آن ها همه متعلق به ایران هستند ولی زبان فارسی یک مولفه مشترک است.

اسماعیلی ادامه داد: دولت های مروج شعر فارسی الزاماً فارس زبان نبودند و هنر شعر همین است.

وی بعلاوه با اشاره به اینکه در اصل 15 قانون اساسی به رسمیت زبان فارسی و نیز ارج و قرب زبان های محلی اشاره شده تأکید کرد: این اصل، اصل مترقی ماست و باید به آن توجه خاص گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر اینکه امثال محمدعلی مجاهدی و علی انسانی از افتخارات ما و پرچمداران شعر و ادب هستند از مسئولان برگزاری جشنواره قدردانی کرد و گفت: 21 اسفند روز گرامیداشت حکیم نظامی است و ما با وقت در پی معرفی شایسته این شاعر ایرانی هستیم و در نوروز نیز جشن نوروز را با حضور کشورهای فارسی زبان برگزار خواهیم کرد.

بعلاوه در این مراسم علیرضا قزوه، علی انسانی و محمدعلی مجاهدی به شعرخوانی برای افراد حاضر در سالن پرداختند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شعر و ادبیات فارسی مهم ترین مولفه هویت ماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر و ادبیات فارسی مهم ترین مولفه هویت ماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید