فیلمی از داخل کابین خلبان ایرباس A220

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، تابه حال این سوال برای شما پیش نیامده است که این همه سوئیچ، عقربه و اهرم در یک کابین خلبان هواپیما چه کار می نمایند؟ برای ما که این طور است، بنابراین این سوال را از یک خلبان پرسیدیم.

فیلمی از داخل کابین خلبان ایرباس A220

گرهارد رامکه، خلبان ایرلاین airBaltic در لتونی، ما را به یک تور در عرشه پرواز هواپیمای تازه ایرباس A220-300 که اولین پرواز خود را ابتدای همین سال انجام داد، دعوت کرد.

کنترل این هواپیمای فوق مدرن کمترین شباهت را به مکانیسم های قدیمی و دست وپاگیر هواپیماهای قدیمی دارد؛ ایرباس A220-300 یک هواپیمای کاملا دیجیتال است. صفحه نمایش پیشرفته لمسی آن بیشتر شبیه صفحه نمایش هایی است که متعلق به فضاپیماها است تا آنچه که در هواپیماها می بینیم.

رامکه می گوید:

اینجا یک کابین کاملا شیشه ای است. دیگر از صفحه های گرد عقربه دار شکل خبری نیست. همه داده ها روی این صفحه ها نمایش داده می گردد.

سیستم مدیریت پرواز A220 یک سیستم کامپیوتری است که انواع مختلفی از وظایف پرواز را به صورت اتوماتیک انجام می دهد. این سیستم می تواند موقعیت هواپیما را مشخص و با توجه به برنامه پرواز، مسیری که هواپیما باید بپیماید را محاسبه کند. ضمناً، دنده ها و پدال هایی که خلبان برای مانور هواپیما از آن ها استفاده می نماید هم به وسیله سیستم کنترل پرواز مدیریت می گردد. رامکه می گوید که پانل بالا همه سیستم را اداره می نماید.

تغییر هویت

او در این مورد این گونه شرح می دهد که:

اگر همین الان بخواهیم تیک-آف کنیم، مطمئن می شویم که همه این پانل ها به درستی تنظیم شده اند، سپس FMS را راه اندازی می کنیم و پس از آن، نقشه های مان را بر همان اساس تنظیم می کنیم. در زمان خود تیک -آف هم قدرت را به موقعیت خاصی منتقل می کنیم، آنالیز می کنیم که آیا موتورها در حالت پایدار هستند یا خیر و سپس، سیستم اتو تراتل کار را از همان نقطه به دست می گیرد.

رامکه، پس از استفاده از سکان جانبی برای چرخاندن هواپیما به اندازه کافی، به تیک -آف ادامه می دهد. او اضافه می نماید:

برخی وقت ها، با این که دوست دارم همه عملیات پرواز را به صورت دستی انجام بدهم، ولی باز هم از قابلیت اتو پایلوت استفاده می کنم.

با اینکه ایرباس A220-300 به طور رسمی در نمایشگاه هوایی فارنبرو 2018 در ماه ژوئیه شروع به کار کرد، ولی در حقیقت این هواپیما چندین سال قبل و با نام تجاری دیگری وارد عرصه خدمات رسانی شده بود.

سری A220 در ابتدا به وسیله شرکت فراوری کننده کانادایی بومباردیر ساخته و فروخته می گردد و به نام CSeries معروف بود. اولین ایرباس های A220-300 تحت عنوان بومباردیر CS300s در سال 2016 به ایرلاین بین المللی سوئیس (Swiss International Air Lines) فروخته شد.

ایرباس، اکتبر سال 2017 سهام عمده CSeries را خرید و هویت این هواپیما را تغییر داد. شرکت هواپیمایی دلتا، اولین حامل آمریکایی که این سری از هواپیماها را سفارش داد، به تازگی فیلمی کوتاه از مراحل رنگ آمیزی اولین A220-100 را که قرار است در ابتدای سال 2019 وارد سرویس بگردد در حساب رسمی توییتری خود نشان داده است.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "فیلمی از داخل کابین خلبان ایرباس A220" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلمی از داخل کابین خلبان ایرباس A220"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید