HDL را افزایش دهید

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، مقدار بالای کلسترول در خون یکی از عوامل خطرساز سکته قلبی و بیماری های عروق کرونر است. کلسترول نمی تواند در خون تجزیه شود و باید به وسیله لیپوپروتئین ها جابه جا شود.لیپوپروتئین با دانسیته کم (Low Density Lipoprotein)همان LDL یا کلسترول بد خون و لیپوپروتئین با دانسیته بالا (High Density Lipoprotein)، همان HDL یا کلسترول

HDL را افزایش دهید

HDL را افزایش دهید

مقدار بالای کلسترول در خون یکی از عوامل خطرساز سکته قلبی و بیماری های عروق کرونر است. کلسترول نمی تواند در خون تجزیه شود و باید به وسیله لیپوپروتئین ها جابه جا شود.لیپوپروتئین با دانسیته کم (Low Density Lipoprotein)همان LDL یا کلسترول بد خون و لیپوپروتئین با دانسیته بالا (High Density Lipoprotein)، همان HDL یا کلسترول خوب خون است. HDL از تشکیل پلاک های کلسترول بد خون در رگ جلوگیری و یا فرایند آن را کند می نماید و مانع سخت شدن دیواره رگ ها می شود. بعلاوه پژوهش های گوناگون نشان داده که مقادیر بالای HDL در بهبود حافظه و شناخت هم موثر است. حال سوال اینجاست که چطور می توان مقدار HDLخون را بالا برد؟

برترین و موثرترین راه برای بالا بردن HDL، انجام مرتب تمرینات هوازی (ایروبیک) است که می تواند مقدار ضربان قلب را طی 20 تا 30دقیقه بالا ببرد. ثابت شده که مدت زمان ورزش بیش از شدت آن در افزایش مقدار HDL موثر است.

کاهش وزن هم در فرایند افزایش HDL تاثیر مثبت دارد. چاقی موجب افزایش مقدار LDL و کاهش HDL می شود. اگر سیگار می کشید، حتماً آن را ترک کنید، چرا که ترک سیگار هم در افزایش مقدار HDL خون موثر است. اسیدهای چرب ترانس بالا نه تنها مقدار LDL را افزایش می دهند، بلکه از مقدار HDL هم می کاهند. بنابراین آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. این نوع اسیدهای چرب در روغن های نباتی هیدروژنه یافت می شوند.

اسیدهای چرب اشباع نشده که در روغن های زیتون، کانولا و آووکادو وجود دارند، درست برعکس اسیدهای چرب ترانس عمل می نمایند؛ یعنی HDL را افزایش می دهند، اما بر مقدار کلی کلسترول تاثیری ندارند. مصرف فیبرها (که در میوه ها، سبزیجات و گندم کامل به وفور یافت می شوند)هم می تواند مقدار HDL خون را افزایش دهد. این مواد مقدار LDL را هم پایین می آورند. پس در روز حتما از این مواد بهره ببرید.

ماهی و دیگر غذاهای حاوی امگا-3 هم برای یاری به افزایش HDL و کاهش LDL مفید هستند. در زنان یائسه، مکمل های کلسیم می توانند HDL خون را افزایش دهند.

منبع: نشریه ی دنیای تغذیه، شماره ی 90

منبع: راسخون

به "HDL را افزایش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "HDL را افزایش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید