سنگ آب های ندوشن در استان یزدثبت ملی شدند

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، محمدمهدی شرافت، مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در این خصوص اظهار کرد:

سنگ آب های ندوشن در استان یزدثبت ملی شدند

با توجه به رشد صنعت و شهرنشینی، توسعه بیابان ها، گرم شدن و آلودگی هوا، اهمیت پدیده ها و آثار طبیعی برای در امان ماندن بشر از مسائل تعیین است و استان یزد نیز به علت قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری و افزایش جمیعت و صنعت در معرض بلایای طبیعی و انسانی زیادی است که نتیجه آن ممکن است منجر به از بین رفتن و یا مورد تهدید قرار گرفتن آثار طبیعی باشد.

وی اضافه نمود: اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفاظت و نگهداری این آثار، اقدام به پیشنهاد، تهیه و تنظیم پرونده های آثار طبیعی قابل ثبت در فهرست آثار ملی کشور نموده است که نمونه ای از آن، اثر طبیعی و شاخص و مهم از نظر ژئومورفولوژیکی، زمین شناسی و گردشگری گنبدها و چشمه های آهکی واقع در روستای توران پشت، چشمه های دره آب شور و بعلاوه آبشار سفیده ندوشن است.

این مقام مسئول توضیح داد: بی شک یکی از زیباترین پدیده های زمین شناسی استان یزد که در نوع خود منحصر و کمیاب بوده و تنها نمونه های نادری از آن در ایران و دنیا وجود دارد، چشمه های آهک ساز نیوک ندوشن و دره آب شور مجاور آن است.

وی اعلام کرد: چشمه های آهک ساز توران پشت در استان یزد نمونه دیگری از این نوع چشمه هاست که در نوع تشکیل سازه های آهکی آن به سبب تفاوت هایی که در بستر، شرایط توپوگرافی و زمین شناسی وجود دارد، متفاوت بوده و اشکال آهکی بسیار متفاوتی از این اثر در آن شکل گرفته است.

شرافت عنوان نمود: محدوده اثر طبیعی چشمه های دره آب شور ندوشن و آبشار آن شامل تعدادی چشمه است که در طول محدوده دره مجاور آن پراکنده اند و چشمه ها به علت آبدهی بسیار متفاوت بوده و چشمه های اصلی که تعداد آنها بالغ بر سه چشمه است، در بالادست و تقریباً مرتفع ترین بخش جهت قرار گرفته اند.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد توضیح داد: داشتن خواص درمانی و برطرف امراض پوستی، وجود چند گونه گیاهی و جانوری در فهرست I U C N، وجود جریان آب تقریباً دائمی در دل بیابان های یزد، زیبایی خیره کننده این اثر در تمام فصول سال، برخورداری از وسعت و فضای مناسب جهت حفاظت، زیست بوم حساس و شکننده، دارا بودن مهمترین چشمه های آهکی با رسوب گذاری حوضچه ای و پلکانی در ایران مرکزی، پدیده های مجذوب کننده کارستی و ژئوتوریسمی در کوه های اطراف و بعلاوه هجوم بدون برنامه و مدیریت گردشگران در بعضی از ایام خاص سال و خطر صدمه تماشا اثر و منظره ها طبیعی اطراف آن از جمله مواردی است که در پرونده ثبتی این اثر طبیعی مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبق قوانین و ضوابط مربوطه، اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت حفاظت، نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر گردد، ممنوع است.

شرافت ابراز امیدواری کرد: این محدوده طبیعی با وجود دارا بودن پتانسیل های بالای گردشگری، می تواند با معرفی صحیح و فراهم ساختن زیرساخت های لازم برای بازدید گردشگران آماده سازی گردد.

منبع: ایسنا

منبع: کجارو

به "سنگ آب های ندوشن در استان یزدثبت ملی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ آب های ندوشن در استان یزدثبت ملی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید