مسجد جامع تاریخی عقدا تخریب شد؟

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان در پاسخ به برخی مطالب منتشر شده در شبکه های مجازی در خصوص تخریب در مسجد جامع عقدا گفت: در بازدید از این بنای تاریخی هیچگونه تخریبی در ساختار آن مشاهده نشد.

مسجد جامع تاریخی عقدا تخریب شد؟

محسن میرجانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اضافه نمود: مسجد جامع تاریخی عقدا از شاخص ترین بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان اردکان است که واقع شدن آن در بستر یک بافت کاربردی فشرده و اصالت مکانی آن، ارزش های تاریخی و فرهنگی این بنا را دوچندان کرده است .

وی اضافه نمود: مدتی است که برخی از اهالی عقدا از جمله هیات امنای این مسجد درصدد توسعه فیزیکی فضای این اثر تاریخی بدون درنظر دریافت ارزش های تاریخی معماری آن هستند.

این مسوول با بیان اینکه با در نظر داشتن این موضوع یگان حفاظت میراث فرهنگی اردکان با رصد دقیق و بازدیدهای مکرر میدانی ضمن تکذیب هر گونه تخریب در اندام و ساختار معماری مسجد شرح داد: دیوار یک خانه مسکونی که هم پیوند با مسجد است توسط افراد ناشناس تخریب شده که دست به دست شدن فیلم این تخریب به مثابه تخریب خود اثر تلقی شده است که این موضوع نیز با فوریت در دستور واحد حقوقی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردکان قرار گرفته و با تکمیل مستندات شکایت و پیگیری های قانونی به انجام خواهد رسید.

میرجانی یادآور شد: حفظ بافت های تاریخی، منازل و اماکن تاریخی منوط به همراهی آحاد جامعه است و بافت تاریخی عقدا با اقدامات مؤثر بخش خصوصی و ایجاد چند بوم گردی و همچنین اقدامات فرهنگی حفاظتی اداره میراث فرهنگی اردکان، شهرداری و بخشداری عقدا تبدیل به یک راستا و مقصد گردشگری برای توریست های داخلی و خارجی شده است.

به تازگی تصویر زیر در شبکه های مجازی منتشر شده است و درباره آن نوشته اند: اخیراً عده ای ناشناس با هماهنگی مسئولین شهر عقدا واقع در شهر جهانی یزد اقدام به تخریب مسجد جامع با قدمت بیش از هزار سال کرده اند.

مسجد جامع عقدا مربوط به دوره قاجار، قرن 9 هجری قمری است که در تاریخ هشت اسفند 1377 با شماره 2278 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و دارای ارزش های معماری است.

مرکز شهرستان اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار گرفته است.

منبع: چمدان

به "مسجد جامع تاریخی عقدا تخریب شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع تاریخی عقدا تخریب شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید