شناسایی همه روستاهای مهاباد بالای هزار نفر جهت احداث کتابخانه

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان غربی، چهارمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مهاباد و دومین جلسه انجمن شهر خلیفان با حضور عارف خدرلو، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد، عبدالسلام امامی، امام آدینه مهاباد، خدیجه معصومی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی، سیامند جوانبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد، چیا قادری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان و سایر اعضا امروز صبح 26 دی ماه امسال در محل سالن جلسات فرمانداری مهاباد برگزار گردید.

شناسایی همه روستاهای مهاباد بالای هزار نفر جهت احداث کتابخانه

در ابتدای جلسه چیا قادری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی مهاباد ضمن خیر مقدم به اعضای حاضر در جلسه به تشریح دستور جلسات پرداخت و با توجه به کمبود تعداد کتابخانه و سرانه فضا در این شهرستان خواستار توسعه فضای کتابخانه ای در این شهرستان شد.

وی در ادامه با توجه به نزدیکی دو کتابخانه شیخ شلتوت و مجتمع فرهنگی از همدیگر و بعلاوه توسعه عادلانه فضای کتابخانه ای در سطح شهر خواستار مشخص تکلیف نهایی در خصوص انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی به ساختمان قرائت خانه شهرداری شد.

در ادامه جلسه، آرش شهابی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی اظهار کرد: جهت توسعه فرهنگی مهاباد آماده همکاری با کلیه دستگاه های فرهنگی هستیم و شهرداری و شورای اسلامی در کوشش است تا خواسته های فرهنگی جامعه و نهادهای فرهنگی را رفع سازد.

وی اضافه کرد: با انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی به قرائتخانه شماره 4 واقع در بلوار پرستار مخالف نیستیم؛ اما با توجه به بافت فرهنگی این منطقه خواستار ادامه فعالیت بخش قرائت خانه در این ساختمان هستیم.

در ادامه جلسه، ماموستا عبدالسلام امامی، امام آدینه مهاباد در سخنانی گفت: حامیان و خیران حوزه توسعه و ترویج کتابخوانی، جهادگران فرهنگی هستند که در راه رضایت خداوند و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می نمایند.

وی مطالعه و کتابخوانی را یکی از احتیاجهای دنیا پر از خشونت امروز دانست و اضافه کرد: فضا و زیرساختهای مناسبی در مساجد سطح روستاها بدون استفاده مانده که می تواند به کتابخانه اختصاص یابد.

امام آدینه مهاباد ادامه داد: پیشرفت کشورهای پیشرفته در سایه فرهنگ مطالعه و علم آموزی بدست آمده است و بخشی از پرداخت زکات را نیز می توان در قالب یاری به امر توسعه فرهنگی به احداث و تجهیز کتابخانه اختصاص داد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی هم اظهار کرد: 3 کتابخانه عمومی شهرستان مهاباد معیار سنجش، جهت تزریق اعتبارات به شهرستان است و بهبود عملکرد کتابخانه های عمومی در افزایش اعتبارات شهرستان بسیار موثر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات لازم در توسعه فضای های مطالعه در استان اضافه کرد: احداث و راه اندازس های کتابخانه های عمومی در تمام شهرهای استان در دستور کار واقع شده است و باید در آینده نزدیک کل شهرهای استان حداقل یک کتابخانه عمومی داشته باشد.

معصومی ضمن قدردانی از کوشش های انجمن حامی و خیران در امر توسعه فضای کتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه اظهار کرد: زمین و اماکن بدون استفاده و مناسب برای راه اندازی کتابخانه ها در منطقه ها مختلف با عقد قراردادهای بالای 15 سال نیز در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی واقع شده است.

وی ادامه داد: یکی از منابع احداث کتابخانه های عمومی و تجهیز و توسعه آنها از محل سهم نیم درصد درآمدهای شهرداری محقق شده و احتیاج است در این ارتباط همکاری بیشتری از طرف شهرداری با نهاد کتابخانه های عمومی بوجود آید.

عارف خدرلو، فرماندار ویژه مهاباد نیز در این جلسه گفت:: همه روستاهای بالای هزار و 500 نفر برای احداث حداقل یگ کتابخانه شناسایی و با یاری انجمن حامی و خیران، فضای کتابخانه در آنها راه اندازی می گردد.

وی اعلام کرد: برای منطقه ها روستایی بخش خلیفان که اغلب دارای جمعیت کمتر از 400 نفر هستند باید یک کتابخانه سیار در نظر گرفته گردد که به صورت دوره ای در بین روستاهای علاقه مند جابه جا گردد.

خدرلو اعلام کرد: علاوه بر بحث توسعه فضا و زیرساخت کتابخانه ها، ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه نیز به وسیله کتابدارها باید در دستور کار قرار گیرد تا اهمیت توجه به مطالعه و فراگیری در بین اهالی شهر و روستاها تبیین گردد.

انتقال کتابخانه مجتمع فرهنگی به ساختمان قرائت خانه شهرداری، کوشش برای ایجاد کتابخانه در شهر خلیفان، شناسایی روستاهای پرجمعیت جهت ایجاد کتابخانه و فراوری برنامه های فرهنگی مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی به وسیله صدا و سیمای مرکز مهاباد از مهمترین مصوبات جلسه انجمن بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شناسایی همه روستاهای مهاباد بالای هزار نفر جهت احداث کتابخانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی همه روستاهای مهاباد بالای هزار نفر جهت احداث کتابخانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید