مسعودی: ظرفیت روابط عمومی ها در اصلاح مالی کشور جدی گرفته نشده است، روابط عمومی فرزند 110 ساله صنعت

به گزارش وبلاگ تجهیزات الکترونیک، استاد علوم ارتباطات گفت: روابط عمومی ها همانند رسانه ها با افکار عمومی در تعامل هستند و در همه شرایط ها اعم از بحران تحریم یا بحران کرونا می توانند در فرایند مسائل مالی کشور با اطلاع رسانی درست به بالا دستی های خود بسیار موثر باشند.

مسعودی: ظرفیت روابط عمومی ها در اصلاح مالی کشور جدی گرفته نشده است، روابط عمومی فرزند 110 ساله صنعت

گروه مالی وبلاگ تجهیزات الکترونیک هفته پایانی اردیبهشت به نام روابط عمومی نام گذاری شده است. همه ما کم و بیش اعم از خبرنگار یا شهفرایند عادی در کار های اداری نام روابط عمومی را شنیده ایم، اما شاید کمتر از کارکرد های تخصصی روابط عمومی ها آگاه باشیم؛ کارکرد هایی در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بین الملل و حتی مالی، اما اینکه روابط عمومی ها در حوزه مسائل مالی چه نقشی دارند و چگونه می توانند موجب رونق اقتصاد کشور شوند موضوع تبادل نظری ما با دکتر امیدعلی مسعودی؛ استاد علوم ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه سوره است.

روابط عمومی ها از چند منظر در دنیای امروز کارکرد های بسیار مهمی دارند، اما، چون روی سخن ما در این تبادل نظر مالی است می خواهیم نقش روابط عمومی سازمان های مالی یا مرتبط بامسائل تاثیر گذار بر اقتصاد جامعه را مورد آنالیز قرار بدهیم، آیا روابط عمومی نهاد های مالی می توانند گام بلند و موثری برای رساندن حرف مردم به گوش مسوولین عالی رتبه بردارند و به نوعی زبان گویای دغدغه های مالی مردم به شمار فرایند؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است از ابتدا سابقه روابط عمومی ها یا دلیل تولد و روی کار آمدن چنین مجموعه ای را مورد آنالیز قرار دهیم. اتفاقا روابط عمومی ها در حدود 110 سال پیش بعد از روی کار آمدن نهاد های مالی در دهه اول یا دوم قرن بیستم به وجود آمدند. روابط عمومی ها ماحصل صنعتی شدن دنیاست، هنگام راه اندازی کارخانه های عظیم با فراوریات انبوه به وجود آمدند. روابط عمومی ها هنگامی به دنیا آمدند که نفت چونان امروز خرید و فروش نمی شد، یعنی کارخانه ها به جای نفت از ذغال سنگ استفاده می کردند. آن موقع اگر در عرصه مالی مثل در دسترس نبودن ذغال سنگ اگر اتفاقی می افتاد وبلاگ تجهیزات الکترونیک حاشیه سازی های زیادی می کردند لذا به ضرر وزیان شرکت ها تمام می شد از این رو یکی از این شرکت های حمل و نقل آمریکایی از یک خبرنگار برای همکاری دعوت به کار کرد. آن خبرنگار متبحر یاری موثری به انتشار اخبار درست و تبیین خواسته های قتصادی شرکت کرد، با ساخت اتاق شیشه ای به دنبال ایجاد آرامش و اطلاع رسانی در کمترین مدت زمانی بر آمد تا از حاشیه سازی ها و خبر سازی ها جلوگیری به عمل بیاورد. از آن روز به بعد هر شرکتی به دنبال درست کردن یک اتاق شیشه ای به عنوان روابط عمومی برای خود برآمد، شیشه ای بودن یعنی تاکید بر شفافیت کار روابط عمومی است، لذا مهمترین وظیفه روابط عمومی ها شفاف سازی و اطلاع رسانی درست است. زمانی که سازمانی دچار مشکل می گردد روابط عمومی در شفاف سازی و طرح مشکل پیش قدم می گردد و البته به دنبال راه چاره و راهکار نیز خواهد بود. مثلا اگر در حال حاضر کارخانه های ما در تهیه مواد اولیه ضرروی برای فراوری کالای خود دچار مشکل هستند روابط عمومی ها با دولت، وارد نمایندگان و تجار ارتباط برقرار می نمایند. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که در کنار روابط عمومی سازمان ها، روابط بین الملل زیر مجموعه روابط عمومی ها شکل گرفته است، چرا که روابط عمومی ها در مسائل مالی علاوه بر فعالیت های داخلی در عرصه بین الملل نیز نقش حائز اهمیتی دارند.

روابط عمومی های نهاد های مالی در زمان تحریم چه اثر گذاری دارند؟

در شرایط تحریم روابط عمومی های سازمان های مالی می توانند بسیار موثرتر از آنچه تا کنون انجام داده اند عمل نمایند. مثلا در زمینه اهمیت کار روابط عمومی ها یک مثال ساده می زنم. در ابتدای همه گیری ویروس کرونا آقای وزیر بهداشت درباره این بیماری به مردم شرح می داد، در حالی که وظیفه وزیر سخنگویی وزارتخانه خود نیست، بعد با توجه به اینکه سخن گفتن دراین موضوع حساس احتیاجمند تخصص در امر روابط عمومی است مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در مقام سخنرانی نهاده شد چرا که روابط عمومی شیوه درست پیغام رسانی را می داند. روابط عمومی ها با وبلاگ تجهیزات الکترونیک ارتباط تنگاتنگی دارند لذا به خوبی افکار عمومی و احتیاج ها و ضرورت های آن ها را می شناسند بنابراین در حوزه مالی هم می توانند به همین صورت بسیار تاثیر گذار باشند.

ارزیابی شما از عملکرد تیم های روابط عمومی نهاد های مالی کشور چیست؟

پاسخ این سوال بسیار کارشناسی است. با مثالی این نقش را برایتان شرح می دهم. در شرایط کرونایی و بحرانی که موجب نگرانی بسیاری از مردم شد اشاره به این نکته ظریف خوب است که شاید در نگاه اول بحران کرونا را نتوان خیلی مالی متصور کرد، اما اینکه روابط عمومی ها از تاثیر بحران کرونا بر مشاغل پر خطر و قرمز صحبت کردند، انواع حمایت های لازم برای مشاغل مختلف را در همکاری با رسانه ها برشمردند، به نوعی یاری عظیمی در کاهش بحران مالی جامعه بود. بی شک با توجه به اینکه روابط عمومی ها همانند رسانه ها با افکار عمومی در تعامل هستند، در همه شرایط ها اعم از بحران تحریم یا بحران کرونا می توانند در فرایند مسائل مالی کشور با اطلاع رسانی درست به بالا دستی های خود بسیار موثر باشند. اگر روابط عمومی ها برای کاهش اثرات مالی تحریم ها و بحران های مالی نتوانند افکار عمومی رو با خود همراه نمایند و آن ها را به لحاظ همکاری هر چه بیشتر در صرفه جویی های مالی و یاری به ظرفیت سازی های تازه در اقتصاد با خود همراه ننمایند قطعا خسارت های زیادی به اقتصاد کشور وار می گردد. همین روابط عمومی ها بودند که قرارگاه های حمایت از افراد محروم را در سطح جامعه مطرح کردند. روابط عمومی ها بودند که مساجد از آن ها برای تعطیلی و عدم همه گیری نمازگزاران ومسجدی ها تبعیت کرد. همین روابط عمومی ها بودند که اذهان عمومی را برای حمایت مالی از هم و دولت را به حمایت از مردم البته به صورت صد درصدی با یاری رسانه قانع کرد. روابط عمومی ها و اصحاب رسانه بودند که افکار عمومی را نسبت به رعایت و اجرای پروتکل های بهداشتی مصمم کرد. به ترتیب با همکاری مردم با رسانه و روابط عمومی و رسیدن بعضی شهر ها به شرایط سفید و پایدار تر و کاهش خطر بعضی مشاغل کم خطر نیز وارد عرصه مالی شدند که اینک بعضی مشاغل پرخطر نیز امکان بازگشایی یافته اند. قطعا روابط عمومی ها با همراهی و همیاری رسانه های کشور نقش موثری در تقویت بنیه های مالی، آگاهی رسانی و افزایش اطلاعات درست مسئولین از شرایط معیشتی مردم و فرایند های مالی کشور دارند لذا بیش از گذشته باید بر نقش و تاثیر گذاری روابط عمومی ها بر فرآیند های مالی کشور تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مسعودی: ظرفیت روابط عمومی ها در اصلاح مالی کشور جدی گرفته نشده است، روابط عمومی فرزند 110 ساله صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسعودی: ظرفیت روابط عمومی ها در اصلاح مالی کشور جدی گرفته نشده است، روابط عمومی فرزند 110 ساله صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید